Aquasport

Lopen zonder de grond te raken, het gevoel hebben te zweven in het water: dat is Aquajogging. Aquajogging is geschikt voor iedereen, ongeacht leeftijd of lichamelijke conditie, omdat spieren en gewrichten niet overbelast raken. Doordat je 40 procent meer calorieën verbruikt, is het ook nog eens goed voor wie wilt afvallen. Steeds meer mensen doen dan ook mee met aquajogging: als aanvullende training of als vorm van revalidatie. Raadpleeg in dat laatste geval dan wel eerst je huisarts.

Hoe doe je dat, aquajogging? De wet-belt (een drijfriem) zorgt voor een verticale houding in het water. Vanuit die positie kunnen loop- aerobic- en fitnessbewegingen uitgevoerd worden, zonder de bodem van het bad te raken. We doen de oefeningen op muziek. Dat pept op en motiveert als het even te zwaar voor je is. Sommige zwembaden bij SRO bieden speciaal aguajogging voor 50-plussers aan. Deze variant gaat net een tandje rustiger.

Aquajogging 50+
Speciaal voor vijftigplussers is een variant op Aquajogging ontwikkeld: nagenoeg gelijk aan het ‘gewone’ Aquajogging, maar net even een tandje rustiger. Let op: niet ieder zwembad van SRO biedt deze variant aan. Kijk op de website van uw zwembad om te zien of het daar wordt aangeboden. 

 

Aquarobic: de zwembadvariant van Aerobic.

Aquarobic is voor iedereen. Bij de Aquarobic-oefeningen houden we rekening met de effecten van het bewegen in het water. Door de verminderde zwaartekracht in het water belast je je gewrichten en banden minder dan wanneer je dit niet in het water doet. Je hebt dus slechts een geringe kans op blessures. Je uithoudingsvermogen verbetert, maar ook je kracht en lenigheid worden beter. Aquarobics is een uitstekende manier om fit te worden en te blijven. Ingewikkeld? Nee, de moeilijkheidsgraad gaat langzaam omhoog. Ervaren beoefenaars kunnen gemakkelijk de oefeningen een tandje ingewikkelder maken.

De kenmerken van een les Aquarobics:

  • De les duurt drie kwartier. De oefeningen worden zonder onderbreking en in een vlot tempo uitgevoerd.
  • Na een rustig begin om de spieren op te warmen wordt het tempo opgevoerd en worden de oefeningen intensiever.
  • Oefeningen voor benen, arm, romp en combinaties daarvan wisselen elkaar af, terwijl je in borstdiep water (1.40 m) op de bodem van het zwembad staat.
  • Muziek is bij Aquarobic onmisbaar. Muziek zorgt voor sfeer en dat de deelnemers het tempo goed kunnen volgen.
  • De les eindigt met rustige muziek en stretchoefeningen.

Waar en wanneer kun jij aan aquajogging of aquarobics doen, en wat kost het? Dat zie je hieronder.